Aan het eind van de middag kreeg ik een koude douche en stond ik perplex. Sinds een paar weken ben ik fulltime bij Real Software aan de slag en –na enkele maanden als consultant met het bedrijf te hebben samengewerkt- ben ik ervan overtuigd dat Real terug is uit het diepe dal en volledig klaar voor een remonte. Er zal wel hard moeten geknokt worden maar het bedrijf is klaar voor een come-back. Het management team is ervan overtuigd en stap-voor-stap volgen de medewerkers. Niet eenvoudig. Want bij velen is het glas halfvol maar bij enkelen is het glas halfleeg. En dan mag je vertellen wat je wil, mensen horen alleen wat ze willen horen. De minste aanleiding wordt dan gebruikt om aan te tonen dat het glas halfleeg is. Vanaf nu verkoop ik geen realistische praat meer, alleen nog optimistische. Want dan hebben de pessimisten geen enkele gelegenheid meer om hun verhaal te spinnen. Of had het gewoon allemaal te maken met vrijdag de dertiende ?