The world is flat. Dat weten mijn lezers. Via Bruno’s BlogBoek worden zij regelmatig op de hoogte gehouden van nieuwe ontwikkelingen en vooral … nieuwe jobs. Enkele maanden geleden lanceerde ik het idee van een Vice President per TimeZone en ik wacht nog steeds op een lezer die me zijn businesskaart toestuurt. Vandaag heb ik echter iets nieuws ontdekt; een Amerikaanse multinational die op zoek is naar een “Country Owner” met volgende specificaties :

– higher education in Accounting or equivalent in related work experience. Solid Accounting experience of 10 years or more.
experience in several accounting departments: accounts receivables, account payable, fixed asset management and general ledger. Experience in USGAAP, Legal GAAP and DB Corporate financial procedures. Basic experience in Group reporting over BCS
experience in monthly, quarterly and year-end-closing and reporting
a solid knowledge of SAP in FI, CCA, AM, COPA and basic knowledge of the accounting processes of other SAP modules: SD/MM or similar programs
adequate level of communication skills
good leadership skills
negotiations skills
quality and result oriented

Travel percentage is 5 %. The country owner travels on regular (monthly base) to the country organization. Some specific issues may require higher management assistance.

Het komt er gewoon op neer dat de Country Manager -die reeds gedegradeerd was van baron tot hotelier in zijn landelijk imperium- nu ook formeel een collega, een alter-ego,  krijgt op het wereldwijde hoofdkwartier. Vroeger zaten kasteelheer en rentmeester nog samen maar we zijn de middeleeuwen blijkbaar ontgroeid.  Het leven van de kasteelheer, de Country Manager, wordt nu volledig bepaald door de rentmeester, de Country Owner, die zonder enige culturele kennis van zaken maar wel op basis van cijfers bepaalt en controleert wat er in een land gebeurt. Oh ja, er is toch nog een beetje goed nieuws. De Country Owner spendeert 5 % van de werktijd in zijn/haar country. Waar is de tijd dat een Country Manager 5 % van de werktijd spendeerde op het hoofdkwartier ? En wat wil men suggereren met “higher management assistance” ? De weg vinden van de luchthaven naar het lokale filiaal misschien ?