Mijn woensdag column zoals vandaag verschenen in De Standaard.biz
 
“There is nothing wrong with going home tonight” klonk het deze ochtend op de radio. Ik had er beter gisterenavond aan gedacht toen een etentje onverwacht uitliep tot een geanimeerde discussie binnen het directiecomité. Een geanimeerde discussie die uitliep tot in de vroege uurtjes. Maar onvoorziene parties en vergaderingen zijn doorgaans de leukste en dragen het meeste bij tot het smeden van hechte vriendschapsbanden of stevige bedrijfsplannen.
 

Ook het RealDolmen directiecomité ondergaat -of doorloopt- de 4 fasen van elk teambuilding proces; forming-storming-norming-performing. Op een woensdag in december 2007 ontvingen de toenmalige managementteams van Real en Dolmen een uitnodiging voor een weekend in Hotel De Schelde in Cadzand met als enig agendapunt het opstellen van een gemeenschappelijk businessplan. Enkele dagen later ontmoetten we elkaar voor de eerste keer. Verwarming stuk en geen daglicht in de vergaderzaal. Maar wel druk op de ketel want een week later moesten zowel de raad van bestuur van Dolmen als die van Real overtuigd worden van het industrieel project. Geen betere omstandigheden denkbaar om mensen te dwingen met elkaar te praten en acties te nemen. Want vluchten kon niet meer. Ik moest eraan denken gisterenavond tijdens de geanimeerde open discussie achter gesloten deuren. Tussen directieleden die aardig wat respect hebben voor elkaar, maar beseffen dat je de organisatie en elkaar slechts beter kan maken door de dingen een naam te geven en niet rond de pot te draaien.

“Hebben we de juiste mensen?”, “Kunnen we de juiste mensen aantrekken?”, “Kunnen we de juiste mensen behouden?”. Allemaal bijna existentiële vragen voor een kennisbedrijf, want daar maken alleen mensen het verschil. Op elk van de vragen was het antwoord hetzelfde. Telkens klonk het “Ja, maar onvoldoende”. Op elke plek in de organisatie, al dan niet gelinkt aan de formele hiërarchie, heb je harde kernen nodig. Mensen die bezeten zijn van de visie van het bedrijf en die door muren zouden lopen om het bedrijf daar te brengen. Mensen die energie en positivisme uitstralen, medewerkers enthousiasmeren en motiveren. Kortom, echte leiders. Je hebt er niet alleen voldoende nodig maar je moet ook de energie van deze entrepreneurs in de juiste banen kunnen leiden. Alleen zo kan je de cultuur van een onderneming veranderen want de beste definitie van cultuur heb ik gevonden in het boek Execution: The Discipline of Getting Things Done van Larry Bossidy; de cultuur van een onderneming wordt bepaald door het gedrag van zijn leiders.

Het excuus “het zit in de stenen gebakken” gaat dus niet op. Zoek binnen uw onderneming de nieuwe leiders, stimuleer hun gedrag en plan eens een weekendje Cadzand. Zelfs zonder verwarming stap je met een warm gevoel buiten.