De VRT heeft nog steeds geen CEO maar de naam van Tony Mary blijft bij velen emoties oproepen. Je kan voor de man zijn, of tegen maar één ding staat vast; Mary heeft een mening. Met zijn multimediaal denken predikte de man destijds in de woestijn van politici die zelfs nog geen blackberry ontdekt hadden.
Gelijk hebben is één maar gelijk krijgen is twee. In De Standaard van gisteren onder de kop “Wie niet te vroeg is zal te laat zijn” sprak één alinea boekdelen :
“Multimediaal-gedreven
Toen de Vlaamse overheid de VRT verplichte om multimediaal te denken , wist zowat niemand waarover dit ging. Het probleem was dat Tony Mary dit door zijn IBM-achtergrond wel begreep en prompt begon te investeren in iets wat toen gezien werd als een losgeslagen gebrek aan focus. Nochtans is de integratie van verschillende mediavormen een van de belangrijke vernieuwingen die de iPad biedt. Klik op een foto en je kan de film van het doelpunt zien in plaats van het bevroren beeld. Klik op de naam van de voetballer en je kan zijn palmares en filmpjes van eerdere doelpunten bekijken.Wanneer traditionele media nieuwe media worden, geven ze controle uit handen. Gedaan de tijd waarin er beslist werd hoe je avond of leeservaring er uit zag. Kranten of tijdschriften worden vertrouwde en gerespecteerde ceremoniemeesters die je langs een aantal thema’s leiden, alsof het deuren zijn waarnaar je nu en dan naar binnen gaat. Waarbij iedere foto, naam of gebeurtenis je de gelegenheid geeft om dieper te gaan, meer te exploreren of vrienden en anderen te laten weten wat jij nu interessant vond om te lezen en te ontdekken.”
Rekening houdend met de besparingen zijn iPads bij de VRT nog niet voor morgen. Tony Mary is intussen onderweg van Montpellier naar Cupertino om Steve Jobs te gaan bedanken voor het feit dat de man -in tegenstelling tot al die Vlaamse mediaministers- zijn strategie wel gevolgd heeft. Met alle succes tot gevolg.