Zojuist een prachtig stukje gelezen in de Trends van 19 augustus (jaja, ik loop een week achter) waarin Hugo Vandamme, ex-topman van Barco, wordt geciteerd.
 
"Ik heb geleerd dat je iets perfect moet begrijpen als je het op een eenvoudige manier wilt kunnen uitleggen. Dat is voor mij een levensstijl geworden: geen geleerde woorden, maar alles met simpele woorden verklaren. Als dat niet lukt, weet ik dat ik eraan moet werken tot ik het beter begrijp."
 
"Als mensen veel tijd of veel complexe begrippen nodig hebben om iets diets te maken, gaat er bij mij een belletje rinkelen. Meestal zijn dat mensen die hun materie onvoldoende beheersen en vastzitten. Zij zullen er ook niet in slagen een probleem op te lossen. Ze gaan eerder lukraak tewerk omdat ze niet tot de essentie doordringen."
 
"Een manager moet daarvoor attent zijn. Als je jouw medewerkers wilt steunen, moet je hun veel vragen stellen om uit te maken wie je erbij moet halen om hulp te bieden. Je mag als manager nooit iets laten passeren dat je niet of maar half begrijpt. Want dan speel je toneel en dan geef je jouw mensen vrijgeleide om ook toneel te spelen. Je moet durven door te vragen en de zogenaamd ‘domme’ vragen te stellen. Op die manier dwing je respect af."
 
Een mooiere manier om aan te tonen dat niet complexiteit maar eenvoud de ultieme vorm van intelligentie is kan ik me niet voorstellen.