Op vraag van velen ga ik terug de draad opnemen om dagelijks (wie weet?) terug een stukje te bloggen. Want er gebeurt altijd wel iets buiten of binnen ons bedrijf. Sommige stukjes zullen dus alleen voor RealDolmen medewerkers zijn via de interne blog, anderen zullen de wereld zien via deze publieke blog. Ik maak het niet te lang want dan hou ik het toch niet vol maar ik wil wel proberen zo goed als dagelijks te vertellen waarmee ik bezig ben, dingen die ik gelezen of ervaren heb en dergelijke meer.

Vandaag zou ik het kunnen hebben over de voorbereiding van de raad van bestuur en de aankondiging van de resultaten van de eerste jaarhelft. Of over een aantal belangrijke offertes die deze week buiten moeten. Of over de inspanningen die we aan het leveren zijn om RealDolmen te laten groeien. Of over Bill Gates en zijn plan om de wereld gezond te maken. Of over de ervaringen van Silvio en Elio met hun resp. begrotingen en regeringen.

Zoals jullie kunnen zien in de titel wil ik het kort even hebben over de inspanningen die we leveren -samen met onze sectorfederatie Agoria- om meer jongeren te inspireren voor het beroep van ICT-er. Na humaniora blijven we immers vaststellen dat er nog steeds te weinig instroom is richting hogescholen en universiteiten voor ICT-richtingen. “Te weinig verpleegsters of politieagenten? Geen probleem”, vertelde Johan Vande Lanote me ooit, “maak er een TV-feuilleton van en stel het beroep wat sexy voor”. In afwachting van het “Sex in the ICT” feuilleton op VRT moet Agoria het echter met minder middelen doen. Kijk maar hier, een video en een powerpoint. Sic.

Op 17/11 draagt ook RealDolmen een steentje bij en ga ik de boer op om samen met twee van onze nieuwe acADDemICTs het laatste jaar van de humoniora te overtuigen om hun studies verder te zetten in een ICT-richting. We houden jullie op de hoogte of we daarin gaan slagen.

Maar over het artikel “De overheid steelt ICT-talent” ga ik het zeker niet hebben. Want dan gaat RealDolmen geen lonen betalen aan ICT-ers maar gaan we allemaal belasting betalen voor ICT-ers. Dat kan de bedoeling niet zijn …