Sinds gisteren (1 april) is de toon gezet en zijn de verwachtingen natuurlijk hoog (?) gespannen. Hier en daar een (cyber)vraagje van een volger van het eerste uur en vooral het ongeloof. Meent hij het of meent hij het niet? Doet hij het of doet hij het niet? Komt er vandaag een blog en wat gaat hij nu doen?

Er komt dus -bij deze- een blog en die ongelovigen hebben alvast ongelijk. Maar het antwoord op wat ik ga doen komt er nog niet. Want de grootste fout die ondernemers maken is de focus te leggen op de verkeerde dingen. Omdat ik nog geen ondernemer ben maak ik dus even van de gelegenheid gebruik om te benadrukken wat ik NIET ga doen. Gewoon om mezelf te dwingen nooit meer de focus te leggen op deze verkeerde dingen en hulp te vragen aan iedereen om mij te coachen bij dit moeilijke proces en om ervoor te zorgen dat ik in de nadagen van mijn carrière deze valkuilen vermijd. En ja, dat van die ezel en zijn steen mag ik zeker niet vergeten.

Op 8 september 2006 vertelde ik al zeer duidelijk wat ik niet ging doen na mijn vertrek bij Microsoft

  1. ik neem geen sabbatical want ik heb de voorbije jaren al op regelmatige basis af en toe de stekker uitgetrokken
  2. ik ga niet meer werken voor een multinational en 7 jaar later ben ik meer dan ooit overtuigd dat zij geen bijdrage leveren tot de locale economie maar meesters zijn in globale winstoptimalisatie zonder oog op lokale toegevoegde waarde

Op 14 november 2013 sloot ik nog een aantal andere mogelijke toekomstige misstappen uit

  1. niet meer voor een beursgenoteerde onderneming want in een periode van duurzame groei is de beurs (en niet ik) aan een sabbatical toe
  2. niet meer in een onderneming waar de vakbonden te veel aanwezig zijn want terwijl alle geesten openstaan voor de toekomst en de verandering houden zij vast aan achterhaald model
  3. niet in de politiek want in een maatschappij waar de mening van de meerderheid verward wordt met de waarheid kan je beter in TV-programma’s optreden dan in het parlement

Er blijft dus niet veel meer over. Topsporter, cafébaas, ondernemer, werkloze, nieuwe man … Nog een paar dagen en ik kom uit de kast.

PS Paus is uitgesloten want dat is een multinational en die job is trouwens al ingenomen. Priester laat ik ook aan mij voorbijgaan want die werken voor dezelfde multinational.

2012-04-15 13.04.47 copy