Zeker in een techno startup kan de rol van technologie nooit onderschat worden. Maar al te dikwijls wordt technologie overschat ipv onderschat. En krijgt het al te dikwijls een té belangrijke rol toegedicht. Want voor elk probleem is er een oplossing nodig en daarin is technologie belangrijk. Toch is technologie al te dikwijls een oplossing op zoek naar het juiste probleem met als resultaat dat vele starters zich vastrijden in het mulle zand omdat ze verliefd zijn geworden op de techno en blind geworden voor het probleem.

Het probleem dat we met onze onderneming willen oplossen kennen we al een tijdje en wordt hoe langer hoe duidelijker. Niet alleen voor ons maar ook voor allen rondom ons. Elke dag vind je zelfs één of meer artikels die de vinger weer eens op de open wonde legt. Neen, het gaat niet over onze staatsvorm, overheidsschuld of productiviteit. We vertellen het later wel. De hamvraag blijft welke technologie je nodig hebt om het probleem op te lossen.

En dan vallen de buzzwords. Moet het ‘state-of-the-art’ of ‘good enough’ zijn? De voorbije weken heb ik echter een nieuw criterium gehoord. ‘Fit for purpose’, een begrip dat blijkbaar uit de kwaliteitszorg komt. In het Nederlands klinkt het allemaal veel beter. ‘State-of-the-art’ is het neusje van de zalm, ‘good enough’ is goed genoeg (sic …) en mijn vrije vertaling voor ‘fit for purpose’ is … het doet wat het moet doen. Zo eenvoudig is het allemaal.

2013-04-16 12.33.20

Vooral ‘state-of-the-art’ is één van de meest overroepen begrippen in het techno wereldje. Ooit praatte ik met een beroemde Vlaamse fietsenmaker die apetrots was over zijn ‘state-of-the-art’ racefietsen. De vergelijking met Formule 1 racewagens viel want de tweewielers werden aangeprezen op basis van luchtweerstandcoëfficiënten die in heuse windtunnels werden opgemeten. Toen ik de man vertelde dat in een Ferrari bolide de bestuurder in de wagen zat maar in zijn geval op de fiets viel zijn mond open. In tegenstelling tot een wagen wordt de luchtweerstandcoëfficiënt van een fiets immers grotendeels bepaald door wie erop zit. Stop dus met racefietsen te promoten als state-of-the-art maar zet alle wielertoeristen van België in een windtunnel vooraleer ze hun volgende fiets kopen.

‘Good enough’ is natuurlijk niet goed genoeg. Dus gaan we voor een ‘fit for purpose’ met onze technologische keuze. Niet omdat het een compromis is maar omdat technologie gewoon moet doen wat het moet doen. Niets teveel, niets te weinig, gewoon op de meest eenvoudige en goedkope manier het probleem oplossen. Zonder franjes, degelijk …. technologie die probleemloos ons probleem oplost.

Oh ja, en wat heeft dat nu allemaal te maken met Saartje Vandendriessche? Zeer eenvoudig. Zaterdag laatstleden nam ikzelf met vele andere wielertoeristen deel aan de Flanders Classis Editie van de Scheldeprijs hier in Schoten. Iedereen vertrok op zijn/haar ‘fit for purpose’ fiets wanneer het hem/haar uitkwam en op zijn haar/tempo. Juist voor de bevoorrading halfweg kwamen de eerste krampen. En dan word je op hetzelfde moment rustig voorbijgepeddeld door Saartje Vandendriessche en haar vriendin die minstens een kwartier later vertrokken waren. De conditie van deze dames is dus ‘state-of-the-art’ en bij mij was het plots ‘good enough’. Bij deze mijn dank aan mijn fietsmakkers om mij de volledige terugweg uit de wind gezet en geduwd te hebben. Toen we terug binnenkwamen was Saartje en haar vriendin echter al lang verdwenen.