De zevende dag is normaal een rustdag maar ondernemers rusten nooit en daarom beloofde ik verleden week een wekelijkse rubriek onder de titel “De Zevende Dag – The Seventh Day”. En belofte maakt schuld.

We zijn dus aangekomen in Los Angeles. Het was een beetje thuiskomen. LA was immers mijn eerste overzeese trip in september 1985. Agfa, toen nog de roemruchte Vlaamse Filmkes, had de eerste stappen gezet in de digitalisering en als jonge OEM Account Manager was ik verantwoordelijk voor de grotere klanten Siemens en DataCard. DataCard was gevestigd in LA en de combinatie van spitstechnologie uit Mortsel en de hoge dollar zorgden ervoor dat Agfa bedrijven zoals Xerox en HP kon verslagen op eigen bodem. Met verschillende trips naar LA als logisch gevolg.

Twintig jaar aan een stuk zag ik niets meer van de City of Angels, de Pacific en Hollywood tot het Gores Private Equity fonds Real Software niet alleen van het faillissement redde maar mee aan de wieg stond van het RealDolmen project. Het team van Gores opereerde vanuit LA en zorgde weer voor een paar trips naar de bakermat van de filmindustrie.

Velen beseffen het niet maar eigenlijk is Los Angeles het Antwerpen van Amerika. Het is immers de grootste stad van Californië en de op één na grootste stad van Amerika. Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen en de op één na grootste stad van België. Antwerpen ligt weliswaar aan een stroom terwijl LA aan de oceaan ligt maar beiden hebben hun strand. We gaan het niet hebben over de gemiddelde leeftijd op Sint-Annastrand (Sint-Anneke of de plage zoals ze dat in Antwerpen noemen) maar over Silicon Beach gaat nog gepraat worden. San Francisco heeft Silicon Valley maar Los Angeles heeft Silicon Beach. En neen, het betreft hier geen strook zand die bevolkt wordt door van siliconen doordrongen Hollywood sterren maar een gebied bevolkt door jonge technostarters uit de media, entertainment en content industrie.

Daarom trokken we naar Los Angeles. Niet naar New York voor de advertising wereld of naar San Francisco voor de technologie maar naar Los Angeles voor de media en content. Want deze industrie voelt als de beste de pijn van de digitalisering en wil zich heruitvinden in deze nieuwe snel veranderende wereld. En daarvoor zoeken ze technologie en soulmates. Niet alleen om hun content terug op een authentieke wijze te vermarkten maar ook om naar een oplossing te zoeken voor de wereldwijde uitdagingen rond privacy en security op het internet.

“Alles wat gedigitaliseerd kan worden zal gedigitaliseerd worden” beseffen ze hier al jaren maar alles evolueert met lichtsnelheid. Terwijl security companies biometrische gegevens (stem, vingerafdruk, iris etc …) als authentieke beveiliging en paswoorden gebruiken zijn social media, andere bedrijven en overheid dezelfde gegevens in grote getallen aan het inscannen. Bij sommigen zoals de overheid gaat het over persoonlijk gebruik, bij anderen zoals social media bedrijven wil men die gegevens aan de hoogstbiedende verkopen. IT op haar best; de ene groep bedrijven is op zoek naar de meest veilige paswoorden, de andere groep bedrijven legt zich toe op de verkoop van diezelfde paswoorden. Hoe veilig kunnen paswoorden en uw (digitale) identiteit nog zijn?

Voor iemand die al jaren in media en content zit is deze situatie onbegrijpelijk en onhoudbaar. Tijd dus om hier iets meer te vertellen over het IrisPact project en het #OYOD initiatief. Morgen starten een Limburgse en een Antwerpse engel samen hun evangelisatie in Los Angeles. LA in LA.

Los Angeles, 8 december 2013