foto

Plots drong het tot me door. Om 5 PM PST (Pacific Standard Time) of om 02u00 CET (Central European Time). Na een fietstochtje van een veertigtal kilometers om de donuts en de hamburgers van de voorbije week uit het lichaam te werken. Want als je niet oppast komt er hier 1 kg per week bij.

Het was de zonsondergang die me plots aan het denken zette. Een zonsondergang in de Stille Oceaan die zo mooi te aanschouwen was vanop Santa Monica beach. Het besef dat enkele uren later de zon zou opkomen boven het Vlaamse land, boven “mon plat pays”, en dat collega’s al aan de slag zouden zijn terwijl wij hier nog uitbollen tijdens onze zevende dag. Global innovation of global startups is geen “of” verhaal maar een “en” verhaal. Daar ben ik meer dan ooit van overtuigd. Moeten bedrijven gestart worden in Vlaanderen of in de States? Ze moeten gestart worden in Vlaanderen én in de States. Wat we in de technologische volksmond wel eens het Israëlisch model noemen. Vele bedrijven ontwikkelen daar immers de technologie terwijl ze voor de marketing naar Amerika trekken.

En daar gaan we bij IrisPact ook voor. In Vlaanderen zitten de beste nerds van Europa, met iMinds hebben we de kennis van onze verschillende universiteiten al aardig kunnen bundelen en met het iMinds Security Department hebben we een onderzoeksgroep die prijkt bovenaan alle wereldwijde rankings. Buiten de loonlast (sic) is er dus geen enkele reden voor IrisPact om de basisarchitectuur en –toepassingen niet te ontwikkelen op de thuismarkt. Voor mij mag het dus maanden beginnen sneeuwen en vriezen want dan komen onze architecten en ontwikkelaars hun kelder of zolder niet uit.

Maar de marketing zal vanuit Los Angeles gebeuren. Want hier weten ze als de besten hoe met media en content om te gaan. Daarnaast zijn product marketing en product management disciplines die men hier al jaren beheerst en daar moet een startend bedrijf onmiddellijk van kunnen profiteren. In Hollywood verklaren ze ons gek als we dit unieke project niet zouden beginnen. Terwijl vele landgenoten ons maanden geleden gek verklaarden om met dit project te beginnen. Iedereen is het dus eens dat we gek zijn maar dat wisten de meeste intimi sowieso al.

Zo leert deze gek eindelijk terug op twee benen te dansen; marketing in Los Angeles, technologie in Limburg & Antwerpen. 12 uur per dag met marketing bezig zijn en 12 uur per dag met technologie bezig zijn. Rock around the clock. Wat ooit begon als een bedrijf met 3 stichters is nu een venture geworden van 6 partners aan beide zijden van de oceaan. De verankering (lees financiering) met de media en content industrie in Los Angeles is bijna rond, rest alleen nog de verankering met het thuisfront. Maar hoe we dat gaan doen daar hebben we het volgende week over.

First things first; eerst de dollars, dan pas de euros.

West Hollywood, 15 december 2013