Telkens als er ‘iets oneerlijks’ met journalisten gebeurt dan moet er bij mij zo snel mogelijk ‘iets’ uit. Omdat ik die kerels (ja, alle ICT-journalisten zijn nog steeds mannen, sic …) ken en respecteer. Omdat die kerels weten dat juiste informatie belangrijk is. Omdat die kerels weten hoe moeilijk het is om eraan te geraken. En als je alles hebt moet het bovendien zo snel mogelijk uitgeschreven en gebracht worden. Want de wereld draait toch zo snel.

Het overkwam me op 4 april 2013 … In Memoriam Luc Van Aelst.

Maar als er iets met ICT-journalisten gebeurt dan verneem je het niet meer via de klassieke media. Ook vandaag weer niet. Een posting op Facebook rond 17 uur van een gemeenschappelijke vriend Jan Guldentops. Daarna op De Tijd. Maar nog steeds niets op Datanews. Of Knack. Of Trends. Of Kanaal Z. Tja, veel bespaard om tot één news- en warroom te komen. Maar die heeft blijkbaar plots een blackout. Knop ingedrukt vanuit Roeselare. Russische toestanden maar toch een beetje digitaal, aan-uit denken, op het hoofdkwartier. Ik kijk uit naar Kaaiman Koen over Roularta Regels volgende week.

Beste Luc, Marc en Guy, het is dus zover. Jullie zijn eraan voor de moeite. In Antwerpen kent iedereen het stuk “De droom van zotte Rik“. Voor jullie is het een nachtmerrie geworden. Marc en Guy mochten gaan, hoofdredacteur Luc hield de eer aan zichzelf en is meegegaan. De top van de belgische ICT-journalistiek is onthoofd. We kennen elkaar al vele jaren en jullie weten als de besten hoe technologie de wereld verandert. Lang voor Peter Hinssen zijn “Nieuwe Normaal” predikte en Steven Van Belleghem zich profileerde als “Conversation Manager” zaten jullie al op de eerste rij bij de ICT groten der aarde; van Bill Hewlett, Dave Packard en Lou Gerstner over Bill Gates en Steve Jobs tot Marc Zuckerberg en Larry Page. “Alles wat kan gedigitaliseerd worden zal gedigitaliseerd worden. Hoe langer hoe sneller”. Being Digital, Negroponte.

Jullie zagen alle mooie veranderingen voor deze nieuwe wereld komen en daarnaast wisten jullie als de besten dat jullie job zou veranderen. Lang voor jullie werkgevers, de lokale mediamagnaten in dit kleine landje rond Brussel, hadden begrepen dat hun business model zou veranderen. Want tekst, muziek en beeld kunnen probleemloos gedigitaliseerd worden. De maakindustrie in België heeft het moeilijk omwille van de hoge loonkosten maar drukkerijen in België sluiten voor andere -meer globale- redenen.

Alles hebben jullie ervoor gedaan om Datanews en jullie job zo snel mogelijk aan te passen aan deze snel veranderende werkomstandigheden. Vanuit de ICT-sector hebben wij genoten van de wijze waarop Datanews “het nieuwe normaal” werd met jullie website en hoe Datanews “een conversation manager” werd via de vele ICT Events en Awards. Al moet ik wel toegeven dat hoofdredacteur Luc meer bezig was met She Goes ICT en zijn versie van het “Sex and the ICT” televisiefeuilleton dan met de al dan niet “ultimate makeover” van zijn topjournalisten Guy en Marc. Maar daar komen we in een volgende blog met alleszeggende foto’s uitvoerig op terug.

Jullie werkgever heeft jullie dus in de steek gelaten. Bovendien probeerde men alles in stilte aan te kondigen in een stille periode. Op een vrijdagavond voor de Kerstvakantie. En dan zelf rustig in vakantie vertrekken. En binnen 14 dagen iedereen terug rustig aan het werk alsof er niets gebeurd is. Maar dat pikken we niet.

Want de globale digitale wereld staat nooit stil. Dit weekend maken wij een doorstart met Datanews. De top 3 staat op straat maar maandag beginnen we aan Datanews 2.0 en maken we een business plan om -samen met de rest van het team vooraleer ook die ontslagen worden bij gebrek aan visie- een echt onafhankelijk high quality digitaal medium te brengen voor de ICT-industry. Deze keer niet in handen van een aantal mediabonzen die het nog altijd niet begrepen hebben maar in handen van mensen die begrijpen hoe technologie niet alleen onze wereld gaat veranderen maar ook beter gaat maken.

Enkele weken geleden was er een betoging in Brussel, een wagen werd vernietigd maar via crowdfunding  werd de individuele schade snel hersteld. Daarom een warme oproep aan de ganse ICT-sector en alle sympathisanten om in deze Music For Life periode eindelijk werk te maken van een Datanews For Life; een onafhankelijk high quality digitaal medium in handen van mensen die weten hoe communicatie in een digitale wereld dient te gebeuren.

We zoeken 333.333 euro om te starten. Omdat het deelbaar is door 3 zodanig dat de drie musketiers eraan kunnen beginnen. Omdat 11.11.11 wel goed klinkt maar omdat 111.111 euro te weinig is om samen met Volta Ventures maandag as. olv Luc Blyaert het business plan uit te werken.

Daarom deze weekend challenge voor iedereen in de ICT-sector en daarbuiten. 333.333 euro in 3 dagen, dat is veel minder dan Studio Brussel met Music For Life in een ganse week maar iedereen in de ICT-sector weet hoe belangrijk een onafhankelijk high quality ICT-medium is. Bovendien zit iedereen zowel in salaris als vermogen boven de mediaan. De vakbonden weigeren het toe te geven maar gepassioneerde ICT-ers weten het al jaren.

Please put your money where your mouth is en geef HIER een duidelijk signaal

Datanews For Life 2014. Allen daarheen. Men zegge, belle, twittere en facebooke het voort. En laat ons in deze eindejaarsperiode eens lekker gezond subversief samenspannen in de ICT-sector. Als Music For Life meer dan 3 miljoen kan ophalen dan moet de Belgische ICT-sector in staat zijn in 3 dagen 333.333 euro op te halen om Datanews (met de ontslagen en de juiste overblijvende medewerkers) onder te brengen waar het hoort; bij eigenaars mét een visie op de digitale wereld. Het eerste geld is alvast gestort.

Mijn beste wensen aan iedereen. Maar vooral aan Guy, Luc en Marc. Prettige kerst. Go for IT!

PS Vandaag geen satire op mijn blog, ik meen het, we gaan dit gewoon echt doen #tousensemble