“Admin of hacker!”. Dat was blijkbaar het spontane antwoord van de zesjarige Matthias op de traditionele vraag tijdens het traditionele nieuwjaarsfeestje binnen een traditionele Vlaamse familie. Ooit klonk het “pastoor of non”, “dokter of verpleegster”, wat later “politieagent of piloot” maar er komt duidelijk schot in de digitale zaak. De generatie die niet alleen een zelfrijdende wagen zal (bij)sturen met een joystick maar met de twee duimen meer zal kunnen doen dan sommigen onder ons met tien vingers ooit gekund hebben, ze komt eraan.

Terwijl wij blijven argumenteren over digitalisering en disruptie, ons verplicht voelen jaarlijks op bedevaart te gaan naar Silicon Valley als een soort Mekka van de digitale wereld en boeken te blijven lezen van evangelisten die het nieuwe normaal prediken genieten vele jongeren al met volle teugen van deze –voor hen vanzelfsprekende- nieuwe wereld. Tijd dus om het dure reizen te stoppen en wat minder te lezen maar daadwerkelijk aan het werk te gaan en –samen met deze aankomende generatie- de digitale transformatie van onze samenleving zo snel mogelijk te realiseren.

Laat ons –op vraag van mijn soulmate Paul Van Cotthem– alvast afspreken het woord digitaal in 2016 te laten vallen als bijvoeglijk naamwoord. Digitale media? Digitale telefonie? Digitale televisie? Digitale marketing? Media, telefonie, televisie en marketing zijn al jaren digitaal. Velen hebben het nooit anders gekend. In plaats van jaren aan een stuk dat vanzelfsprekend voorvoegsel te blijven gebruiken kunnen we beter samen op zoek gaan naar hét ICT woord van 2016 want op “She goes ICT” begint ook wat sleet te komen. Sinds de intrede van social media en de digitalisering van marketing is er immers voldoende instroom van vrouwelijk talent. De tijd dat de ICT sector bevolkt was met wereldvreemde nerds is al lang achter de rug. En zelfs Bill Gates, Mark Zuckerberg en –dichterbij huis- Vincent Van Quickenborne zijn intussen aan een lief geraakt. Daar moeten we het dus ook niet meer voor doen. Data News, het parochieblad van deze sector, de Kerk & Leven van digitaal Vlaanderen is daarom op zoek naar een opvolger voor “She goes ICT” en heeft mij een vrijgeleide gegeven.

Vanaf dit jaar krijg ik maandelijks 5000 karakters (1 slecht karakter heb ik al, sic) en mag ik me laten gaan. Als een nar of misschien wel als een enfant terrible. Ik ga het natuurlijk niet hebben over al die technologietrends en de opinies van velen daarover. Want technologietrends en de daarmee samenhangende opinies zijn doorgaans fout. Zo kent ieder van ons wel een paar voorbeelden. Mijn favoriet? De cost-of-ownership die telkens afneemt. Hoor ik al 30 jaar. Als dat correct is hadden we nu allemaal een gratis iPhone in onze handen. Waar ik het wel over ga hebben? Over Vlaanderen, internationaal, digitaal, management, ondernemerschap en natuurlijk over … “het ICT woord van de maand”.

Hier zijn we met de eerste nominatie. “Digibesitas” zag het licht op 14 januari 2016 tijdens de publicatie van het nieuwe iMinds digiMeter-rapport (ongelovigen kunnen het woord altijd googlen). Digibesitas betreft een overconsumptie van digitale informatie. “Klassieke media zoals tv en sms blijven het goed doen, en tegelijkertijd worden er steeds meer (over-the-top) internetdiensten zoals Netflix, Facebook Messenger en WhatsApp geconsumeerd. En dat ondanks het feit dat een dag nog steeds maar 24u telt,” zegt Prof. Lieven De Marez (iMinds – MICT – Ugent). Alsof digital natives en millennials nog niet vies genoeg klinken, dreigen de dragers van deze namen ook nog eens opgezadeld te worden met de vieze digibesitas ziekte. Tja, het moest ervan komen; ooit waren het teenagers, vandaag zijn het screenagers geworden. Van televisie-kijkers en radio-luisteraars naar digitale kluisteraars was een logische stap. Helemaal alleen met vele schermen. In intiem contact met de oneindige virtuele wereld.

Erger nog, digibesitas is een virus dat ons allemaal besmet heeft. We nemen een binnenkomende telefoon alsof het de prioriteit heeft van een noodoproep terwijl we met iemand anders in een diepgaand face-to-face gesprek zijn. Werknemers zitten in vergaderingen meer naar het scherm van hun smartphone te kijken dan naar het gezicht van hun collega’s. In plaats van te connecteren met de mensen rondom de tafel en efficiënt te vergaderen blijft men vluchtig informatie uitwisselen met anderen. Of dat andere soort. Degenen die je mailen en onmiddellijk antwoord verwachten. Alsof je constant in je inbox zit te kijken en niets anders te doen hebt. En dan sturen ze je soms daar bovenop een sms of whatsapp met de boodschap “je hebt mail”.

Mijn wens voor 2016? Wat minder naar elkaar mailen en wat meer met elkaar praten. Of elkaar eens een stevige handdruk geven en elkaar recht in de ogen kijken terwijl je “al het beste voor 2016 en laat ons samen wat digitaal afvallen” echt gemeend aan een lieftallige collega toewenst. Verander de (digitale) wereld, begin met jezelf.

Ik spreek jullie alvast in februari 2017. Op de eerste editie van “The ICT Word of the Year 2016”. In afwachting disable ik volgende maand mijn spellchecker om het woord “selvie” het licht te laten zien.

Bruno Segers
Voorzitter Flanders Investment & Trade
ICT oudstrijder (Digital, Oracle, Lotus, IBM, Microsoft, RealDolmen, IrisPact)

(Deze bijdrage verscheen lichtjes gewijzigd maar onder dezelfde titel op 5 februari 2016 in de maandelijkse “bruno blogt” rubriek van Data News Magazine)