Een elfde ToDo4U: ban die Google en Facebook logins want gratis kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid

Mijn eerste 10 ToDo4U’s waren bestemd voor alle burgers die gebruik willen -of kunnen- maken van bestaande digitale hulpmiddelen. Voor de laatste ToDo4U’s richt ik me tot twee specifieke burgergroepen; ondernemers en politici. De eersten genereren de welvaart en de tweeden zorgen voor het verdelen van de welvaart. Ook in de digitale wereld.

Deze week richt ik me dus tot onze lokale ondernemers. Over de globale ondernemers zoals Google en Facebook gaan we het hier niet hebben want sinds 15 mei 2015 is mijn mening over deze bedrijven gekend. “If something is for free in the digital world, you ‘re the product that’s being sold” en daarom zijn Google en Facebook de digitale mensenhandelaars van de 21ste eeuw. Daar neem ik geen woord van terug. Mensenhandel is verboden en de GDPR boetes voor deze bedrijven kunnen dus niet hoog genoeg zijn.

Toch zijn er aardig wat lokale ondernemers die in deze digitale wereldoorlog bewust of onbewust collaboreren met deze vreemde bezetters en mensenhandelaars. Bekijk de websites van enkele ondernemingen en concludeer of en hoe ze gebruik maken van de gratis inlogdiensten van Google en/of Facebook:

Kijk links onderaan bovenstaand schema om via browser of smartphone in te loggen bij Torfs, één van de meest gerespecteerde bedrijven in onze regio met aan het hoofd Wouter Torfs die elk jaar de titel manager van het jaar verdient. Beseft Wouter dat wanneer zijn klanten inloggen via Google of Facebook ze achteraf terecht komen in de “big data” verkoopsmachine van de digipolisten? Staat hij er bij stil dat diezelfde Torfs klanten plots online aanbiedingen krijgen van Zalando of andere concurrerende schoenmerken?

Rechts bovenaan vind je de digitale toegang tot Kinepolis waar mijn goede vriend en Chief Digital Officer of the Year Bjorn Van Reeth de plak zwaait. Is er bij Kinepolis dan niemand die beseft dat klanten na hun Facebook inlog via totaal andere wegen aanbiedingen krijgen voor Netflix zodanig dat ze zich voor hun films niet meer naar één of andere Kinepolis zaal moeten verplaatsen?

In het midden zie je de digitale toegang tot Telenet en De Lijn waar het management overduidelijk collaboreert met de vreemde digitale bezetters die geld uit onze lokale economie zuigen en hier zo goed als geen belastingen betalen.

Het voorbeeldgedrag komt van Proximus (links bovenaan) en Colruyt (rechts onderaan). Bij de laatste kan je voorlopig alleen inloggen met gebruiksnaam/paswoord terwijl de eerste (zoals de banken) ook inloggen via Itsme toelaat waar men -in volledige transparantie met de Belgische overheid- op een respectvolle wijze omgaat met de digitale rechten van de gebruikers en niet meeheult met de bezetter.

Daarom mijn elfde ToDo4U, deze keer alleen voor alle ondernemende burgers met een aanwezigheid op het web of op een smartphone:

Haal die Google en Facebook logins van uw webstek of uw app want gratis en gebruiksvriendelijk kan gevaarlijk zijn voor de (digitale) gezondheid van uw onderneming en uw klanten

Volgende week sluiten we af met de twaalfde en laatste ToDo4U, gericht aan de politici van dit land om voor digitaal welzijn en welvaart te zorgen in onze digitale samenleving.

Bruno Borrelt, uw digitale activist van dienst – 22/11/2021

Eén reactie

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s