Het is aan de instituties of onderwijsinstellingen om te beslissen of ze ChatGPT willen stimuleren of verbieden in hun onderwijs. Er zijn echter enkele overwegingen die je kunt maken als je deze beslissing neemt:
Positief:
- ChatGPT kan studenten helpen bij het formuleren van hun gedachten en het verbeteren van hun schrijfvaardigheden.
- Het kan studenten helpen bij het sneller afronden van opdrachten of bij het onderzoeken van nieuwe onderwerpen.
- Het kan studenten helpen bij het ontwikkelen van vaardigheden die hen kunnen helpen in hun toekomstige carrière, zoals automatisering en data-analyse.
Negatief:
- Er bestaat het risico dat studenten afhankelijk worden van ChatGPT en niet meer de moeite nemen om hun eigen gedachten te formuleren en te ontwikkelen.
- Er bestaat ook het risico dat studenten informatie kopiëren van ChatGPT en dit als hun eigen werk presenteren, wat academische integriteit in gevaar brengt.
- Ook bestaat het risico dat studenten een onjuist of verouderd informatie ontvangen van de ChatGPT.
Om deze risico’s te vermijden, kunt u de studenten bijvoorbeeld opdrachten geven waarbij ze ChatGPT als hulp gebruiken, maar waar de nadruk ligt op het ontwikkelen van hun eigen vaardigheden en het presenteren van hun eigen werk. U kunt ook een beleid instellen voor het gebruik van ChatGPT, zoals het vereisen dat studenten hun bronnen vermelden als ze informatie van ChatGPT gebruiken.
ChatGPT – 11 januari 2023 – volg Chit_ChatGPT op Twitter
Ook interessant zijn GPT detectoren:
https://gptzero.substack.com/p/gptzero-update-v2