Over kenniseconomie en informatiemaatschappij

Ooit las ik in een Gartner report “In the future e-business will become business and knowledge management will become management” om aan te geven dat er steeds nieuwe termen worden gelanceerd maar dat –ondanks de vele veranderingen- aardig wat elementen hetzelfde blijven. Zo komen er steeds nieuwe afkortingen bij terwijl niemand beseft dat de Methode GBV (Gezond Boeren Verstand) nooit zal verdwijnen. Recent hoorde ik dat de Forrester groep eraan denkt om de afkorting IT (informatietechnologie) te veranderen in BT (businesstechnologie) want IT is intussen aanwezig in alle aspecten van ons beroepsleven. Maar wie gebruikt er vandaag geen IT in zijn privé leven ? Ik lig er allemaal niet van wakker. We leven in een informatiemaatschappij en de daarmee samenhangende kenniseconomie. In dit soort economie zit de grondstof niet onder maar boven de grond en bestaat de uitdaging erin om met deze grondstof kennis te maken die we achteraf in eigen land en elders kunnen commercialiseren. Eergisteren sprak ik over schepen, vandaag over vlaggenschepen want ik hoop dat we van Real Software een voortrekker kunnen maken in deze kenniseconomie en informatiemaatschappij. Real’s stichter Rudi Hageman kende deze ‘money-making-loop’ door en door, zijn opvolger Theo Dilissen schreef er zelfs een boekje over, een andere oudgediende zoals Wim De Waele kleurt het model in via de publiek-private-samenwerking IBBT en wij gaan het gewoon doen. Mooie visies, mooie dromen die echter alleen maar waar kunnen worden als we elke maand, elk kwartaal kunnen aantonen dat we een economische realiteit zijn, met real numbers, real revenues en … real profits. “First things First”, zegt de methode GBV.

Plaats een reactie